REKLAMA
REKLAMA

Droga Via Carpatia: Nowe perspektywy dla Podkarpacia

Podczas wideokonferencji z udziałem wiceministra infrastruktury Rafała Webera, podkarpackich parlamentarzystów: europosła Bogdana Rzońcy, posłów Piotra Uruskiego i Adama Śnieżka ogłoszono przetargi na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi Via Carpatia: Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla liczących razem 20,4 km.

Wiceministrer Rafał Weber wskazywał na to, iż Via Carpatia będzie miała kluczowe znaczenie dla podniesienia potencjału gospodarczego województwa podkarpackiego.

O prawdziwej bombie inwestycyjnej dla Podkarpacia i Polski wschodniej, mówił w kontekście ogłoszonego przetargu, europoseł Bogdan Rzońca.

Poseł Piotr Uruski zwrócił uwagę na zupełnie nowe perspektywy dla południowej części Podkarpacia, zgłaszając potrzebę szybkiego połączenia Sanoka i południa województwa z Via Carpatia.

Poseł Adam Śnieżek powiedział, że ma nadzieję, iż wzdłuż nowopowstałej drogi zacznie się boom inwestycyjny.

Obecny podczas wideokonferencji burmistrz Dukli Andrzej Bytnar powiedział, że z niecierpliwością czeka na to, by ta droga powstała i by do niej włączyć drogę wojewódzką 993 Dukla – Gorlice.

Jak podkreślił Tomasz Żuchowski p.o. GDDKiA, w roku 2020 podpisano już trzy umowy na drogę ekspresową S19.

S19, która ma liczyć w Polsce 580 km, jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Droga S19 ma być gotowa do 2026 roku. Koszt szacowany jest na 27 mld zł.

Odcinki drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim będą przebiegać przez różnorodny i skomplikowany pod względem geologicznym teren, dlatego na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonywane jest szczegółowe rozpoznanie geologiczne podłoża. Dla odcinków: Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla, w zakresie rozpoznania geologicznego podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy), a na podstawie uzyskanych wyników badań dokonano oceny warunków geologiczno-inżynierskich pod kątem ich złożoności. Dla zobrazowania przeprowadzonego rozpoznania podłoża warto podać, że tylko na odcinku Iskrzynia – Miejsce Piastowe wykonano 1261 wierceń o głębokości 2,3 – 25 m o łącznej długości 9,5 km.

S19 do granicy polsko-słowackiej w Barwinku

Obecnie na pozostałych odcinkach S19 na południe od Rzeszowa (74 km od węzła Babica do granicy państwa w Barwinku), wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe. Zakończenie opracowywania dokumentacji i ich odbiór zaplanowano do połowy 2021 r.

Cała droga w województwie podkarpackim będzie miała docelowo długość blisko 169 km, z czego obecnie 30,2 km jest oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe ), 64,4 km jest w trakcie realizacji, 74,8 km w przygotowaniu (realizacja koncepcji programowej).


Grafika poglądowa

foto: pixabay.com, archiwum prywatne (5)

31-12-2020

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)