REKLAMA
REKLAMA

Pociągi to nie jaskółki, wiosny nie czynią, ale trasa Zagórz – Uherce odżyła (OPINIE)

ZAGÓRZ, UHERCE / PODKARPACIE. Po 11 latach wróciły pociągi na trasą Zagórz – Uherce. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyłożyły 20 mln zł, by ruch odbywał się zgodnie z rozkładem jazdy. Trudno już dzisiaj przesądzać, jaki los czeka linię 108, ale być może jest to dobry prognostyk na przyszłość.

Dorota Mękarska

– I to wróciły z przytupem. Świadczy o tym frekwencja – cieszy się Jerzy Zuba, radny powiatu sanockiego i prezes Stowarzyszenia DolinaKolejowa.pl

Nie będzie kolei na południu województwa bez samorządowej koalicji

Od 26 czerwca br. przez Zagórz zaczęły jeździć weekendowe pociągi Intercity z Krakowa do Uherzec i Łupkowa oraz z Łupkowa do Krakowa. To od 11 lat pierwsze regularne połączenia na odcinku Zagórz – Uherce.

Pierwszy rozkładowy pociąg, który dotarł do Uherzec, przywiózł około 60 pasażerów.

Jerzy Zuba

– Przejazd po 11 latach traktuję jako bardzo dobry zwiastun trwałej i powiększającej się obecności kolei w Bieszczadach. W kontekście zapowiadanych inwestycji, takich jak kolej linowa w Solinie, czy Centrum Kultury w Ustrzykach Dolnych, nie mówiąc już o planowanym Centralnym Ośrodku Sportowym, transport kolejowy jest w Bieszczadach niezbędny, gdyż inaczej będziemy marnować czas stojąc w gigantycznych korkach samochodowych, narażając się na wypadki oraz trując środowisko spalinami samochodów – podkreśla Jerzy Zuba.

– Oczywiście to jest zwiastun, któremu bardzo daleko do rozwiązań stosowanych w praktyce kolejowej, do standardów dotyczących częstotliwości ruchu kolejowego. Obecność w trakcie tej inauguracji starosty leskiego Andrzeja Olesiuka i wójta Soliny Adama Piątkowskiego, organizującego transport busami do Polańczyka, daje mi nadzieję, że w końcu uda się zbudować samorządową koalicję, która będzie egzekwować inwestycje kolejowe i zakup taboru na potrzeby południowej części województwa.

Wójt: mieszkańcy Krakowa wybiorą Solinę

Adam Piątkowski

– Mamy nadzieję, że dzięki kolei uda nam się zwiększyć liczbę turystów w gminie Solina – podkreśla wójt Adam Piątkowski. – Oczekujemy, że jeśli ruszy kolejka linowa będą funkcjonować dwa kursy z Krakowa do Uherzec. Już rozmawialiśmy z przewoźnikami, którzy będą wozić turystów busami nad Solinę. Na gości będzie czekać u nas moc atrakcji, bo w Solinie powstaje nie tylko kolejka gondolowa, ale i park tematyczny na przylegającym do kolejki terenie.

Wójt nie zdradza szczegółów tego nowego projektu, by nie wyjść przed szereg, ale szczegóły niebawem zostaną ogłoszone przez inwestora na konferencji prasowej.

– Włączyliśmy się aktywnie w tę inicjatywę kolejową i dziękujemy Jerzemu Zubie i Zbigniewowi Bryndzy, naczelnikowi sekcji kolejowej PKP PLK w Zagórzu, że doszło do ponownego uruchomienia tej linii – dodaje Adam Piątkowski. – Dzięki temu mieszkańcy Krakowa będą mieć do wyboru: Zakopane albo Solina. Myślę że wybiorą Solinę.

Polskie Linie Kolejowe zainwestowały 20 mln w linię 108

– Wielkie słowa podziękowania należą się kolejarzom z zagórskiej sekcji PKP PLK w Zagórzu, którzy dołożyli wszelkich starań, by w relatywnie krótkim czasie przywrócić do funkcjonowanie odcinek linii 108 Zagórz – Uherce, nieremontowanej od kilkunastu lat – dodaje Jerzy Zuba.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykonały niezbędne prace, m.in. poprawiające bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych i na moście nad Sanem. Roboty za ponad 20 mln zł finansowane są ze środków PLK – informuje Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Wymieniono ponad 4 tys. podkładów. Dokonano przeglądu i poprawy widoczności na przejazdach kolejowo-drogowych. Poprawiany jest stan mostu w Zagórzu nad Sanem, aby zapewnić rozkładową jazdę pociągów. Prace zaplanowano etapami. Wymieniono już tory na dojazdach do mostu oraz przebudowano i wzmocniono podpory obiektu. Jesienią roboty będą kontynuowane do końca roku.

Starosta leski: brak pociągów jest absurdem

Andrzej Olesiuk

– Jeśli myślimy o rozwoju najbardziej turystycznej części naszego województwa, czyli Bieszczadów, i idziemy w kierunku ekologii, to brak pociągów jest absurdem – uważa Andrzej Olesiuk, starosta leski. – To podstawa przy wciąż rosnącej liczbie turystów.

Jednak według starosty leskiego sama obecność pociągów nie gwarantuje, że goście i mieszkańcy regionu będą korzystać z tego środka lokomocji. Połączenia muszą być komfortowe, szybkie i regularne.

– To klucz do sukcesu – podkreśla Andrzej Olesiuk.

Koniczne jest też stworzenie systemu wewnętrznej komunikacji, który niestety nie działa u nas całkowicie bez zgrzytów. Pandemia pokazała, że jest on bardzo wrażliwy na zewnętrzne uwarunkowania.

– Obszar Bieszczadów musi być bardo dobrze skomunikowany, tak by turyści bez problemów mogli przemieszczać ze stacji kolejowych. To zadanie samorządów, aby taki system komunikacji stworzyć – podkreśla starosta leski.

Nasz rozmówca uważa, że nie można też zapomnieć o degradacji dróg, powodowanej przez ciężarówki wywożące drewno z Bieszczadów. Samorządy przeprowadzają remonty, a po dwóch latach drogi są z powrotem rozjeżdżone przez ciężkie samochody. Gdyby funkcjonowała kolej, dłużyca dojeżdżałaby tylko do stacji przeładunkowych, a stamtąd koleją ruszałaby w świat.

Grafika poglądowa

Kolej to konieczność

Ostatnie tygodni wykazały, jakie problemy występują na trasach w Bieszczady, gdy zostanie zachwiany płynny ruch samochodowy. Przez remonty na drogach wojewódzkich i „krajówce” między Leskiem a Glinnem, tworzą się kilometrowe korki. Policja rzuciła wszystkie siły w te rejony, uruchamiając nawet drony do monitorowania tras, gdyż spodziewane jest w czasie wakacji duże natężenie ruchu na drogach w Bieszczady.

– Pociągi to racjonalne rozwiązanie – dodaje starosta leski. – Za kilka lat musi być uruchomiona kolej na południu województwa, bo tereny turystyczne, takie jak Bieszczady powinny ją posiadać.


ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Ruszył wakacyjny pociąg! Z Uherzec do Krakowa! (VIDEO)


28-06-2021

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)