REKLAMA
REKLAMA

Z Rzeszowa do Warszawy poniżej trzech godzin? Postępują prace na S19! (ZDJĘCIA)

RZESZÓW, REGION / PODKARPACIE. Na Podkarpaciu trwa dynamiczny rozwój sieci nowych dróg. W realizacji są ponad 54 kilometry drogi ekspresowej S19, a kolejne 85 kilometrów jest w przygotowaniu. Postępują prace na odcinkach, które już w 2022 roku mają zapewnić połączenie Rzeszowa z Warszawą w czasie poniżej trzech godzin.

36150

Foto: GDDKiA

Z Rzeszowa do Warszawy poniżej trzech godzin

W 2022 roku Rzeszów zyska połączenie drogą ekspresową S19 nie tylko z Lublinem, ale również z Warszawą za sprawą S17. Tym samym stolica Podkarpacia będzie mieć nowe, komfortowe i bezpieczne połączenie drogowe ze stolicą Polski. Trasę o długości ok. 300 km łączącą przedmieścia Rzeszowa i Warszawy, pokonamy samochodem osobowym w czasie poniżej trzech godzin. Połączenie przez Lublin zastąpi dotychczasowy szlak prowadzący przez Radom, Opatów i Kolbuszową, czyli DK9.

Na Podkarpaciu prace w terenie prowadzone są na pięciu odcinkach realizacyjnych, o różnym zaawansowaniu wynikającym z terminu otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID): – Lasy Janowskie – Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł, – Zdziary – Rudnik nad Sanem, długość ok. 9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,9 mln zł, – Rudnik nad Sanem – Nisko Południe, długość ok. 6 km, wartość umowy na realizację ok. 196,3 mln zł, – Nisko Południe – Podgórze, długość ok. 11,5 km, wartość umowy na realizację ok. 272,5 mln zł, – Podgórze – Kamień, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł.

Na ostatni ok. 8 km odcinek na trasie Lublin-Rzeszów, tj. odc. Kamień – Sokołów Małopolski Północ (wartość umowy na realizację ok. 286,4 mln zł.), trwa jeszcze postępowanie związane z wydaniem przez Wojewodę Podkarpackiego decyzji ZRID.

podkarpackie-01

Foto: GDDKiA

S19 Rzeszów-Barwinek

W przygotowaniu jest ponad 85-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od węzła Rzeszów Południe do granicy państwa w Barwinku. Przetarg na realizację w systemie “Projektuj i buduj” pierwszego odcinka, węzeł Rzeszów Południe – węzeł Babica jest w toku (po wyborze najkorzystniejszej oferty). Jeszcze w tym roku planujemy podpisać umowę z wykonawcą. Na pozostałych czterech odcinkach wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe. Dużym wyzwaniem jest przeprowadzanie badań geologicznych w tak różnorodnym i skomplikowanym pod względem geologicznym terenie.

W tym roku GDDKiA planuje także odebrać koncepcje programowe (KP) opracowane dla odcinków Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla, a następnie ogłosić przetargi na realizację tych odcinków, które wspólnie stanowić będą swoistą obwodnicę Miejsca Piastowego.

S19 Rzeszów Południe – Barwinek (długość 85,2 km): 1. Rzeszów Południe – Babica, długość – 10,3 km, obecny etap: przetarg, po wyborze najkorzystniejszej oferty, 2. Babica – Domaradz, długość – 23,5 km, obecny etap: opracowanie KP, 3. Domaradz – Miejsce Piastowe długość – 22,7 km, obecny etap: opracowanie KP (odcinek podzielony na: Domaradz-Iskrzynia i Iskrzynia-Miejsce Piastowe), 4. Miejsce Piastowe – Dukla, długość – 10,4 km, obecny etap: opracowanie KP, 5. Dukla – Barwinek, długość 18,3 km Obecny etap: opracowanie KP.

Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Stan realizacji S19 przedstawia się następująco:

  • 30,2 km – oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe),
  • 54,2 km – w realizacji (projektuj i buduj),
  • 85,2 km – w przygotowaniu (realizacja Koncepcji Programowej) Obwodnice w budowie i przygotowaniu.

W styczniu tego roku udostępniono kierowcom obwodnicę Sanoka (DK28) o długości 7 km, dzięki której z centrum miasta wyprowadzony został ciężki ruch tranzytowy, a co za tym poprawiła się płynność ruchu w mieście. Szybciej też możemy dojechać w Bieszczady. Intensywne prace trwają na budowie obwodnicy Stalowej Woli i Niska. Na ponad 15-kilometrowej trasie w ciągu drogi krajowej nr 77 wykonawca, konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construccion S.A., prowadzi prace na całym odcinku i we wszystkich branżach. Zaawansowanie prac przekracza już 60 %. Koszt robót to ponad 199 mln zł, a ich zakończenie planowane jest na I kwartał 2021 r.

Prawie 40% sięga z kolei zaawansowanie prac na rozbudowywanym odcinku drogi krajowej nr 94 Łańcut – Głuchów o długości 5,8 km (tzw. obwodnica Łańcuta), gdzie wykonawca m.in. układa warstwy bitumiczne. Zakończenie inwestycji o wartości ponad 115 mln zł zaplanowano na wrzesień 2021 r.

W przygotowaniu jest też osiem obwodnic ujętych w Programie budowy 100 obwodnic: obwodnica Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73, obwodnica Jasła w ciągu DK73, obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28, obwodnica Pilzna w ciągu DK73, obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap) a także obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/77, obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9 i obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9, dla których zatwierdzone zostały już Programy Inwestycji, co oznacza zielone światło dla rozpoczęcia prac nad studium korytarzowym.

Nie tylko duże inwestycje

Inwestycja w rozwój sieci drogowej to nie tylko te duże zadania, ale też realizacja mniejszych, ale nie mniej ważnych, takich jak: budowa chodników, przebudowa skrzyżowań, remonty mostów czy istniejących odcinków dróg.

Od połowy 2019 roku wyremontowano prawie 45 km dróg krajowych, w tym m.in. odcinek DK19 Domostawa – Zdziary, Kamień – Górno, DK28 Siepietnica – Trzcinica, DK84 Sanok – Zagórz czy DK28 Przemyśl – Medyka. Poprawiono też bezpieczeństwo, budując chodniki lub ciągi pieszo-rowerowe, jak na DK9 w Tarnowskiej Woli, Jadachach i Komorowie, DK77 na odcinku Orły – Żurawica czy DK94 w Korczowej, montując dodatkowe oznakowanie i oświetlenie przejść dla pieszych, jak choćby na DK19 w m. Kamień czy budując ronda jak na DK77 w m. Kopki.

Trwa realizacja wielu zadań mostowych, poprzez poprawę ich stanu technicznego lub budowanie nowych obiektów. Zakończono remont mostu nad rz. Dęba w m. Nowa Dęba (DK9) oraz naprawiono uszkodzone pasy dolne i węzły dźwigarów kratownicowych mostu przez rzekę Wisła w Nagnajowie (DK9).

Aktualnie trwają i w tym roku zakończą się następujące inwestycje: rozbudowa DK19 wraz z budową mostu przez potok Rosielna w Jasienicy Rosielnej, budowa mostu przez potok Kobyle w m. Domaradz (DK19), budowa mostu przez potok w m. Sieniawa (DK28), remont mostu przez rzekę Mleczka w m. Przeworsk (DK94), remont wiaduktu nad linią kolejową i drogą gminną w m. Zarzecze (DK19), budowa wiaduktu nad linią kolejową Dębica – Mielec – Tarnobrzeg i drogą powiatową nr 1113R Stale – Chmielów – Dąbrowica (DK19), o łącznej wartości ponad 50 mln zł.

Jeszcze w tym roku w planach jest rozpoczęcie rozbudowy DK84 wraz z przebudową mostu przez rzekę Olszanka w m. Stefkowa, rozbudowa DK94 wraz z przebudową mostu przez rzekę Stara Wisznia w Duńkowicach, rozbudowa DK28 wraz z budową mostu przez potok Pielnica w Zarszynie, remont mostu przez rz. Dęba w m. Nowa Dęba (DK9), remont mostu przez rz. Gogołówka w m. Klecie (DK73) oraz przetarg na remont mostu przez rz. San w m. Radymno (DK94).

Źródło: GDDKiA


21-06-2020

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)