REKLAMA

Via Carpatia coraz bliżej

PODKARPACIE. Dwa odcinki liczące 20,4 km powstaną w ramach Via Carpatia. Rozpoczyna się postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S19: Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla.

Informację podało Ministerstwo Infrastruktury przed świętami Bożego Narodzenia. To również ważna inwestycja dla mieszkańców powiatu sanockiego, leskiego i bieszczadzkiego, gdyż przybliża ten rejon do komunikacyjnego układu w kraju.

S19, która ma liczyć w Polsce 580 km, jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Droga S19 ma być gotowa do 2026 roku. Koszt szacowany jest na 27 mld zł.

– Piękny prezent na Święta. Budowa Via Carpatia w kierunku granicy ze Słowacją i komunikacyjne otwarcie Polski oraz Podkarpacia na południe Europy było kiedyś tylko marzeniem. Dziś staje się faktem – napisał na Twitterze eurodeputowany Tomasz Poręba.

– Konsekwentnie dążymy do osiągnięcia celu, jakim jest realizacja spójnego i nowoczesnego układu komunikacyjnego kraju. Podjęte przez obecny rząd działania najlepiej obrazują postępy prac w budowie drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. Powstaje wygodne i bezpieczne połączenie drogowe Lublina z Rzeszowem, ogłaszamy przetargi na kolejne zadania w kierunku granicy ze Słowacją, a dla pozostałych trwają przygotowania – na stronie ministerstwa stwierdza wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

– W tym roku podpisaliśmy już trzy umowy na drogę ekspresową S19, w przyszłym roku kolejne. Dzisiejsze przetargi na realizację odc. Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla to 12 i 13 przetarg na S19 ogłoszony w tym roku. Łącznie to prawie 200 km. Liczymy na profesjonalnie i rzetelnie przygotowane oferty, które pozwolą nam wybrać wykonawców dających rękojmię sprawnej i terminowej realizacji wszystkich odcinków trasy Via Carpatia – podkreśla Tomasz Żuchowski p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

S19 Iskrzynia – Miejsce Piastowe

Odcinek drogi ekspresowej o długości 10,3 km będzie miał przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: Iskrzynia i Miejsce Piastowe, a także obwód utrzymania drogowego (OUD Miejsce Piastowe). Inwestycja obejmie budowę następujących obiektów inżynierskich: 2 estakad, 5 wiaduktów drogowych, 11 mostów w ciągu drogi ekspresowej, przejścia nad drogą S19 dla zwierząt średnich, przejść dla średnich i małych zwierząt oraz urządzeń BRD (bezpieczeństwa ruchu drogowego) i ochrony środowiska. Przebudowany zostanie układ dróg poprzecznych i towarzyszących drodze ekspresowej oraz infrastruktura techniczna.

S19 Miejsce Piastowe – Dukla

Odcinek ten będzie miał długość 10,1 km, przekrój dwujezdniowy po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Dukla, miejsce obsługi podróżnych (MOP Równe), obiekty inżynierskie: 3 estakady, 5 wiaduktów, 6 mostów, 1 przejście górne dla dużych zwierząt, 2 przejścia dolne dla średnich zwierząt, 1 przejście dolne dla małych zwierząt. Zaplanowano wykonanie urządzeń BRD oraz ochrony środowiska, przebudowę i rozbudowę dróg poprzecznych, cieków wodnych, a także infrastruktury technicznej.

Odcinki drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim będą przebiegać przez różnorodny i skomplikowany pod względem geologicznym teren, dlatego na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonywane jest szczegółowe rozpoznanie geologiczne podłoża. Dla odcinków: Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla, w zakresie rozpoznania geologicznego podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy), a na podstawie uzyskanych wyników badań dokonano oceny warunków geologiczno-inżynierskich pod kątem ich złożoności. Dla zobrazowania przeprowadzonego rozpoznania podłoża warto podać, że tylko na odcinku Iskrzynia – Miejsce Piastowe wykonano 1261 wierceń o głębokości 2,3 – 25 m o łącznej długości 9,5 km.

S19 do granicy polsko-słowackiej w Barwinku

Obecnie na pozostałych odcinkach S19 na południe od Rzeszowa (74 km od węzła Babica do granicy państwa w Barwinku), wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe. Zakończenie opracowywania dokumentacji i ich odbiór zaplanowano do połowy 2021 r.

Realizacja S19 Babica – Barwinek została podzielona na odcinki:

  • Babica – Jawornik – Domaradz, długość ok. 23,5 km, trwa opracowanie Koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym,
  • Domaradz – Iskrzynia, długość ok. 12,1 km, trwa opracowanie Koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym,
  • Iskrzynia – Miejsce Piastowe, długość ok. 10,3 km, przetarg w systemie Projektuj i buduj,
  • Miejsce Piastowe – Dukla, długość ok. 10,4 km, przetarg w systemie Projektuj i buduj,
  • Dukla – Barwinek, długość 18,3 km, trwa opracowanie Koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym.

Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo około 169 km długości.

foto: archiwum prywatne (3)

28-12-2020

Udostępnij ten artykuł znajomym:


Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)